[searchandfilter id="149"]

Blended learning

Wat is blended learning?

Blended learning staat voor een leerconcept waarbij je uitgaat van de leerdoelen én alle mogelijkheden om die leerdoelen te bereiken. Hoe opener je de leervraag benadert, hoe creatiever je het leerproces kunt ontwerpen. Online leren is één van de ingrediënten van blended learning.

Online leren heeft de laatste jaren een vlucht genomen: niet zo gek want in de crisis gingen veel opleidingsbudgetten ‘op slot’. Online leren vraagt een investering maar is per saldo goedkoper per deelnemer dan leren in de klas. Online leren omvat een veelheid aan werkvormen. Denk aan een automatische Powerpoint op je website, een webinar of een gaming-app. Er is inmiddels een flink aantal platforms en tools beschikbaar die het bouwen van een online training faciliteren.

Leren in de klas is lang de norm geweest. Leren in de klas leek efficiënt: in plaats van één op één leren op de werkplek (het ‘Meester-Gezel’ model) was het slimmer één expert voor de klas te zetten en zijn kennis te laten overdragen. Waarbij we lang als vanzelfsprekend hebben aangenomen dat die overgedragen kennis dan ook direct inzetbetbaar zou zijn op de werkplek. Dat is natuurlijk niet zo. Professionele opleiders hebben er een wetenschap van gemaakt hoe je het beste ‘transfer’ bewerkstelligt: het toepassen van het geleerde op de werkplek.

Blended learning is veel meer dan online leren. Immers, ook alle traditionele leervormen kunnen ingrediënt zijn van een blended traject: een boekenlijst of een netwerkbijeenkomst in een zaal. Maar ook de combinatie van een traditionele training en coaching is in feite een blended traject. Andere voorbeelden van leerinterventies zijn: serious games, management games, assessments, intervisie, 360 graden feedback, interactie op forums.

Misschien juist wel dankzij de crisis is de ontwikkeling in blended learning op gang gekomen. We zijn beter na gaan denken hoe leertrajecten niet alleen efficiënt (lees kostenbewust) maar ook effectief (met een zo hoog mogelijke transfer) kunnen worden ontworpen.

Daarnaast zijn we ons ook steeds meer bewust van wat mensen drijft om te gaan leren. Immers, hoe sterker de (intrinsieke) motivering en drive om te leren, hoe krachtiger het verwachte resultaat. We kennen onze natuurlijke nieuwsgierigheid, de behoefte om ‘betrokken’ te zijn en het vermogen te leren en reflectief te handelen. En tegenwoordig weten we dat leren ook beter gaat als we het ‘leuk vinden’ om te doen. Vanuit game industrie is veel geleerd over de combinatie ‘online’ en ’leren’ . In blended learning trajecten kunnen we leren en ontwikkelen efficiënter, effectiever en leuker maken.

In een notedop

Bij het ontwerpen van een blended learning traject volgen we een 5-stappenplan:

1. Vaststellen van globale leerdoelen en randvoorwaarden
2. Wat moet worden ontwikkeld? (kennis, inzicht, vaardigheden, attitude)
3. Wie zijn de deelnemers?
4. Welke leerinterventies zijn wenselijk?
5. Welke online en offline platforms en mogelijkheden zijn passend, beschikbaar of moeten worden ontwikkeld?

Uiteraard bestaat elke stap uit zorgvuldig op te bouwen tussenstappen. Een dergelijk stappenplan helpt om ‘in de jungle’ van mogelijke leerinterventies overzicht te houden.



NIEUWSBRIEF

We hebben regelmatig voordelige aanbiedingen. Schrijf je in en ontvang de aanbiedingen automatisch.

CONTACT

Bezoekadres: Beankick Botnische Golf 9A 3446 CN Woerden T +31 (0)348 712431 M +31 (0)6 38 538 917 E info@beankick.nl KvK: 63847876 Nassaukade 45 3441 AC Woerden